
روند قانونی و مراحل تنظیم اساسنامه در برج های مسکونی: تنظیم اساسنامه در برج های مسکونی، فرآیندی حقوقی و اجرایی است که باید با دقت و هماهنگی میان مالکان انجام شود. این سند ستون فقرات تنظیم اساسنامه محسوب می شود و رعایت مراحل قانونی آن، اعتبار و اجرای صحیح مقررات خواهد بود. تشکیل مجمع عمومی مالکان اولین گام، دعوت رسمی از تمامی مالکان برای تشکیل جلسه مجمع عمومی است که در این جلسه موارد زیر مورد بررسی قرار می گیرد:
براساس قانون تملک آپارتمان ها، مجتمع هایی با بیش از سه مالک موظف به تشکیل هیئت مدیره هستند که اعضای هیئت مدیره از میان مالکان انتخاب می شود که مسئولیت تدوین، اجرا و نظارت بر اساسنامه را دارند. باید دوره خدمت مشخص باشد. دراین مرحله، کمیته منتخب با مشورت حقوقدان یا مشاور املاک، پیش نویس اساسنامه را تهیه می کند این سند شامل:
بررسی و تصویب اساسنامه در مجمع عمومی پیش نویس اساسنامه باید در جلسه رسمی مجمع عمومی مطرح و با رای اکثریت تصویب شودو برای اعتبار حقوقی بیشتر حضور حد نصاب مالکان الزامی می باشد صورت جلسه رسمی تنظیم و امضا می شود نسخه ای از اساسنامه به همه مالکان ارائه شود ثبت رسمی اساسنامه و هیئت مدیره پس از تصویب، اساسنامه و صورت جلسه انتخاب هیئت مدیره باید در دفاتر ثبت اسناد رسمی یا سامانه های مربوطه ثبت شود. این ثبت اعتبار قانونی به اساسنامه می بخشد و امکان پیگیری حقوقی در صورت تخلف را فراهم می سازد. اطلاع رسانی و اجرای مقررات در نهایت، نسخه ی نهایی اساسنامه بایددر تابلو اعلانات برج نصب شده و برای تمامی ساکنان قابل دسترس باشد. اجرای آن توسط هیئت مدیره آغاز می شود و هر گونه تخلف قابل پیگیری خواهد بود.
در ادامه با فایل نمونه اسانامه ساختمان ها را با کلیلک بر روی لینک زیر دانلود نمایید.
همچنین جهت مدیریت هرچه بهتر ساختمان خود می توانید از سامانه مدیریت ساختمان همیارخونه استفاده نمایید.