در زندگی آپارتمان نشینی، هزینه های مشترک ساختمان از تعمیرات و نگهداری گرفته تا خرید تجهیزات جدید نیازمند یک محل امن برای تجمیع و مدیریت است به همین دلیل، صندوق ساختمان شکل گرفته تا سرمایه های جمعی به طور شفاف و قانون مند نگهداری شود و در زمان نیاز بدون دغدغه خرج گردد.
بدون مدیریت دقیق، صندوق ساختمان دچار بی نظمی شده و همین عامل باعث می شود که پرداختی هایی که ساکنین انجام می دهند ثبت نشده، موجودی صندوق شفاف نباشد، هزینه ها به طور ناعادلانه مصرف شود و ورودی و خروجی مالی صندوق ناهماهنگ باشد. همین عوامل زمینه ساز اختلافات جدی بین مدیریت و ساکنین یک ساختمان خواهد بود و آرامش را از ساکنین سلب خواهد کرد.
برای دانستن بهتر این موضوع در ابتدا باید با موضوعاتی مثل انواع صندوق (انواع حساب)، زمان اخذ هزینه صندوق، نرم افزارهای کمکی درمدیریت صندوق ساختمان و ارائه گزارشهای مالی به صورت های مختلف آشنا شد که درادامه به آن ها خواهیم پرداخت.
صندوق جاری: برای پرداخت هزینه های ساختمان مانند نظافت، پرداخت قبوض برق و آب مشترک، حقوق سرایدار و یا نگهبان، سرویس آسانسور و نگهداری تاسیسات می باشد.
صندوق عمرانی: برای هزینه های بزرگ و بلند مدتی است که شامل رنگ و نوسازی نمای ساختمان، شصت و شوی نمای بیرونی ساختمان، تعویض لوله کشی، خرید تجهیزات اساسی جدید می باشد.
ما در این باره مطلب جداگانه ای تهیه نموده ایم که به بررسی روش محاسبه و پرداخت شارژ ساختمان در آن پرداخته ایم و میتوانید از آن استفاده نمایید.
در صندوق جاری شارژ معمولا به صورت ماهانه از ساکنان دریافت می شود. از این صندوق برای پرداخت حقوق هزینه نظافت ساختمان، حقوق ماهیانه سرایدار، هزینه قبوض مشاع و.. . استفاده شده و در ابتدای هر ماه اخذ می گردد. در صندوق عمرانی هزینه ها معمولا در ابتدای سال و یا شش ماه یکبار اخذ می شود. البته لازم به ذکر است تعیین مبلغ، زمان پرداخت و تعداد دفعات آن بر اساس نیاز ساختمان و تصمیم مدیر ساختمان میتواند تعیین شود.
یکی از مهم ترین اصول مدیریت ساختمان، ارائه منظم گزارش های مالی صندوق به اهالی می باشد. این گزارش ها شفافیت مالی را به حداکثر رسانده و موجب ایجاد اعتماد و آرامش درمیان ساکنین می شود. از این رو مدیریت ساختمان می بایست به صورت ماهیانه، فصلی و یا سالیانه نسبت به ارائه گزارش دقیق از هزینه کرد صندوق ساختمان اقدام نماید.
درگذشته مدیر ساختمان مجبور به استفاده از حساب دفتری و کاغذ و خودکار بود و با گذشت زمان استفاده از نرم افزار اکسل نیز به مدیر ساختمان در این زمینه کمک می نمود، اما باز هم محدودیت های اکسل و نیازمندی های راه اندازی آن همراه با دشواری هایی برای هیئت مدیره ساختمان بود. به همین دلیل نرم افزارهای گوناگونی در این زمینه تولید شد که هر کدام معایا و مزایای خود را داشتند. دراین میان، تیم توسعه نرم افزاری همیارخونه اقدام به راه اندازی سامانه مدیریت ساختمان همیارخونه به عنوان کامل ترین و به روز ترین ابزارهای مدیریت ساختمان نمود. تیم سازنده تمام نرم افزارهای موجود را مورد ارزیابی قرار داده و بهترین آن ها را ساخته است. برخی از امکانات همیارخونه به شرح زیر می باشد:
استفاده از این امکانات باعث شده تا مدیریت ساختمان به طرزچشمگیری ساده و هوشمند شده و تعامل بهتری بین مدیران ساختمان و اهالی ایجاد شود. همیارخونه با این قابلیت نه تنها سرعت کار را بالا می برد، بلکه باعث شفافیت، نظم و آرامش خاطر مدیران و ساکنان خواهد شد.
